Google Analytics op Tekstnetwerken 2012

Google Analytics op Tekstnetwerken 2012

Meer dan 170 serieuze tekstschrijvers, leden en aspirant-leden van beroepsvereniging Tekstnet, vonden elkaar op de tweejaarlijkse bijeenkomst Tekstnetwerken. Met het thema ‘met lef de crisis te lijf’ als leidraad deelden we kennis en inspiratie. Ik verzorgde een presentatie over Google Analytics en hoe je als tekstschrijver beter kunt worden van cijfertjes.

Tekstschrijvers en statistieken

Wij tekstschrijvers zijn graag met letters bezig. Van cijfers krijgen we kriebels. Jammer, want als je schrijft voor het web kun je veel opsteken van de statistieken. Je ziet vrijwel direct welke woorden werken en wat lezers doen met je verhaal. En, belangrijk in crisistijd, je kunt je klanten aantonen hoe waardevol je teksten zijn.

Google Analytics geeft je ongelooflijk veel informatie – en daarin schuilt direct een valkuil. De tekstschrijver die voor het eerst inlogt op Analytics, zakt weg in een moeras van cijfers en jargon. Het doel van mijn presentatie was om de belangrijkste elementen uit te lichten en vindbaar te maken (let op de cirkels en lijntjes). Ik hoop dat ik hiermee mijn collega’s heb geholpen om de eerste stap te zetten.

Slides Google Analytics


Meer informatie

Google’s Conversion University is de complete gebruiksaanwijzing.