Voorkom over-optimalisatie

Voorkom over-optimalisatie

Je kent ze vast: websites die hoog ranken, maar weinig verheffends bieden. Snel gevonden, maar niet wat je zoekt. Goed nieuws: met elke update van Google zakken zulke websites in de resultaten. Wat betekent dat voor je eigen website? Hoe profiteer je van deze ontwikkeling? 

Over over-optimalisatie

Over-optimalisatie ontstaat als je te ver gaat met zoekmachine-optimalisatie en daarbij het belang van lezers uit het oog verliest. Het resulteert in lelijke teksten: vreemde koppen en kromme zinnen, te veel woorden en te weinig nut. Google, koning van zoekmachineland bij de gratie van tevreden gebruikers, is niet blij met zulke SEO praktijken. Met elke update van het algoritme pakt Google over-geoptimaliseerde websites aan. Om over-optimalisatie te signaleren let Google op twee symptomen: backlinks en teksten. Als tekstschrijver houd ik me vooral met het laatste bezig.

Denk aan je lezers!

Met trefwoorden vertel je Google waar een pagina over gaat. Zet ze op logische plaatsen, maar overdrijf het niet en ga geen geforceerde kopjes en zinnen te tikken. Zorg dat het een fijn leesbaar stukje blijft en zet trefwoorden waar ze passen. Denk tijdens het schrijven een beetje aan Google – maar vooral aan je lezers.

Vaak zie je websites met meerdere pagina’s over identieke onderwerpen, zoals bijvoorbeeld ‘goedkope appel’, ‘goedkope appels’ en ‘appels goedkoop’. Door deze optimalisatie-methode gaan bij Google tegenwoordig de alarmbellen rinkelen. Houd het menselijk, maak niet teveel pagina’s voor overlappende onderwerpen.

Lezers waarderen waardevolle en toegankelijke informatie. Google waardeert informatieve websites. Speel daar op in en je zit voor de lange termijn goed. Blijf schrijven, blijf publiceren – diep je onderwerp steeds verder uit en houd informatie up-to-date. Probeer nuttig te zijn voor je bezoekers en je zult met elke Google-update stijgen in de resultaten.

Hoe staat het met je website?

Loop je risico door over-optimalisatie? Of ga je profiteren van de updates? E-mail me het adres van je website en ik kijk graag even met je mee (kosteloos).