Keyword keyword keyword

Keyword keyword keyword

Hoe vaak gebruik je het woord waar je op gevonden wilt worden? In jargon: welke keyword density hanteer je? Sommigen hebben het over 5% of 8%. Anderen noemen 2% tot 3%. Na de update van Google in de zomer van 2012 (Google Penguin), zou 1% tot 2% de toverformule zijn. Hier heb je mijn antwoord: maak je niet druk om keyword density. Schrijf om mensen te bereiken – en Google zal volgen. 

Keywords tellen

Als je keywords gaat tellen, waar ‘moet’ je dan op uitkomen? Van Google zullen we het antwoord niet horen, dus het blijft hoe dan ook gissen. En ook al heb je vandaag de winnende formule, na de volgende Google update kan alles anders zijn.

Met het nastreven van een bepaalde keyword density ga je mee in de waan van de dag. Op de korte termijn kan het best werken. Schrijf je voor de lange termijn, dan kun je je tijd beter besteden.

Duurzame SEO

Google doet geen uitspraken over zaken als keyword density. Wat we wel kunnen volgen, is hun visie. Google wil de relevantste en nuttigste websites voor mensen het hoogst in de zoekresultaten zien. Duurzame SEO is content maken die het verdient om goed te ranken. 

De beste aanpak?

Maak je niet druk om SEO ‘regels’ als keyword density – dat levert geforceerde teksten op en gaat ten koste van de gebruikersbeleving. Hiermee geef je Google redenen waarom je website juist niet goed zou moeten ranken.

Schrijf in de eerste plaats ‘gewoon’ voor je publiek. Biedt nuttige en aantrekkelijke informatie. Gebruik synoniemen, afgeleide woorden en verwante termen. Op deze manier krijg je unieke content, met keywords op natuurlijke plaatsen, binnen een logische context.

Check tot slot even of je keywords in elk geval staan in:

  • de pagina titel,
  • de headline (H1),
  • de inleidende alinea.