Bij Herman de Blijker

Bij Herman de Blijker

Veel mkb bedrijven die een website willen laten bouwen, zien in schrijven een post waarop bezuinigd kan worden. “Typen kunnen we zelf ook wel,” of “die brochuretekst kan er wel op.” Vaak leggen webbouwers zich daarbij neer en leveren ze professionele websites zonder professionele webteksten. Dat is als een prachtig restaurant openen zonder dat je iets behoorlijks op het menu zet. ‘Mooi hoor’, zeggen de bezoekers – en weg zijn ze.

Als tekstschrijver vervul ik vaak de rol van Herman de Blijker. Ik krijg een telefoontje als de website de verwachtingen niet waarmaakt. In mijn vorige blog sprak ik mijn frustratie daarover uit. Nu ga ik in op de vraag: ‘hoe kunnen webbouwers hun klanten bewust maken van het belang van teksten?’

1) Zet tekst in je offertes

Schrijven voor het web is meer dan een lekker vlot tekstje tikken. Informatie structureren in een interactieve omgeving, keywords achterhalen en op de goede plaats zetten, bezoekers leiden en verleiden: factoren die bepalen of een website ook daadwerkelijk iets oplevert. Als je klanten echt wilt helpen, neem je het werk van de tekstschrijver standaard op in je offertes.

2) Koppel doelen aan tekst

Beschrijf in je offerte niet alleen de werkzaamheden, maar benoem ook zeker het resultaat. Haak daarbij in op de doelstellingen van je klanten, bijvoorbeeld: ‘informatie gebruiksvriendelijk opstellen’, ‘basis voor vindbaarheid leggen’ of ‘bezoekers tot actie aanzetten’.

3) Noem een vast bedrag

In het begin van het traject is het nog onduidelijk welke teksten er precies moeten komen. Maar vrijwel elke website heeft teksten nodig voor de homepage, het bedrijfsprofiel en een pagina over de diensten of producten. Door de basispagina’s te begroten, kun je toch duidelijkheid bieden en een vast bedrag offreren.

4) Vraag me om mee te kijken

Ben je bezig met een offerte en wil je tekst meenemen? Met alle plezier denk ik mee over hoe je klanten het best kunt helpen. Het schept geen verplichtingen en je krijgt in elk geval een frisse blik op je offerte.