Geen geld voor teksten

Geen geld voor teksten

Een waarschuwing vooraf: dit gaat geen vriendelijk blogje worden. Er zit me iets dwars, al jaren. Onbegrijpelijk eigenlijk dat het nog steeds zo vaak gebeurt. Bedrijven bellen me op, ze hebben een website laten bouwen. Goed cms, fraai ontwerp, geen kattenpis. Maar die teksten, dat is blijven liggen. Of ik er even naar wil kijken – maar niet te lang, want het budget is op.

Stel, je koopt een nieuwe Audi. Een dikke met alle opties. Je nestelt je achter het stuur, geniet van de geur van nieuw rubber en leer. En daar zit je dan, op je eigen oprit. Het budget is op, geen cent over voor benzine. Je buurvrouw zet de kliko op de stoep, je buurman fietst zwaaiend voorbij.

Voorop gesteld, ik neem de bedrijven die via deze weg bij mij komen niets kwalijk, internet is niet hun ding. Ik neem de bouwers van hun websites wel iets kwalijk, want zij zouden beter moeten weten. Een website is een middel. Het gaat uiteindelijk om andere doelen, zoals mensen informeren, leads genereren of producten verkopen. Goede webteksten zijn onmisbaar als je deze doelen wilt bereiken.

Waarom vergeten zo veel website-ontwikkelaars om hun klanten op tijd op de teksten te wijzen? Waarom nemen ze het schrijven van webteksten nog steeds niet mee in hun offerte? Het is voor deze bouwers toch ook beter als hun klanten resultaat zien van hun investering? Ik heb er veel over gepraat, maar ik heb de antwoorden niet gekregen. Heb jij een idee?