Een nieuwe website? Waarom?

Een nieuwe website? Waarom?

Bij het agendapunt ‘we hebben een website nodig’ denken de meesten direct aan bouwen. Het loont echter om eerst een pas op de plaats te maken en de vraag te stellen: waarom eigenlijk? Wellicht klinkt het alsof ik een open deur in trap, maar deze vraag verdient meer aandacht dan je denkt.

Waarom een nieuwe website?

Je wilt een website laten maken, uiteraard heb je daar prima redenen voor. Door deze ideeën op te schrijven, maak je ze concreet en schep je de ruimte om ze verder te verkennen. Verzamel ook de redenen die collega’s in gedachten hebben.

Zoek naar de onderliggende motieven

Wees niet tevreden met het eerste antwoord. Diep de redenen uit door verder te vragen. Vind je dat je huidige website een gedateerde indruk maakt? Vraag je af waar dat precies aan ligt: ontwerp, mogelijkheden, inhoud? Mist je collega een bepaalde functionaliteit? Vraag hem wat hij precies nodig heeft en wat hij daarmee wil bereiken.

Het resultaat van de pas op de plaats

Door de beweegredenen achter een nieuwe website conreet te maken, maak je een logisch begin voor een goede briefing. Je schept duidelijkheid voor alle betrokkenen en creeërt tegelijk een inspiratiebron. Genoeg redenen dus om stil te staan bij die ene simpele vraag: waarom?