Een goede website begint op papier

Een goede website begint op papier

Online speelt tekst een belangrijke rol. Toch begint de ontwikkeling van een website meestal niet bij de tekstschrijver, maar bij een webbouwer. Logisch, zonder techniek kun je niks. Maar vergeet niet dat je die webbouwer met een reden aan het werk zet. Je hebt die website nodig om je boodschap over te brengen. En in de meeste gevallen zul je dat hoofdzakelijk met tekst bereiken.

Het belang van tekst voor websites

  • Gevonden worden (SEO)
  • Bezoekers overtuigen (conversie)
  • Bedrijf positioneren (imago)

Tekst en vindbaarheid

Wie zoekt, gebruikt tekst. Met het plaatsen van de juiste woorden (keywords) en zinnen (keystrings), leg je de basis voor vindbaarheid. Het schrijven van een goed vindbare website tekst is een kwestie van marketing skills en technische kennis. Eerst bedenken hoe de doelgroep eruit ziet en wat hun motivaties zijn om jou te zoeken. Achterhalen welke woorden ze gebruiken om te zoeken, om vervolgens de trefwoorden en -zinnen op de juiste plaatsen te zetten. Zo kan Google bepalen wie jouw website moet vinden.

Tekst en overtuigingskracht

Zoekmachines overtuigen is een leuk begin, maar het is pas nuttig als je vervolgens ook bezoekers weet te raken. Een standaard methode of schrijfstijl om dat te bereiken bestaat niet. Het hangt allemaal van het aanbod en de doelgroep af. Denk maar aan jezelf: sommige dingen wil je snel geregeld hebben, voor andere wil je graag zorgvuldig geïnformeerd worden. Ik verdiep me graag in je doelgroep, branche en aanbod om de juiste stijl te vinden.

Tekst en positionering

Een sterk merk communiceert herkenbaar en consistent. Uiteindelijk moet ook de website tekst bijdragen aan de identiteit van je bedrijf. Een rake website tekst bouwt mee aan de gewenste persoonlijkheid, zonder dat het ten koste gaat van de vindbaarheid of overtuigingskracht.

Nieuwe website? Begin met tekst!

Is het niet vanzelfsprekend dat het ontwikkelingstraject bij de tekstschrijver begint?  Een kok weet, voor hij de ingrediënten verzamelt en zijn schort aantrekt, precies wat hij op tafel gaat zetten. De drukker weet, voor hij het papier in de drukpers legt, precies hoe dik het boek wordt. Zorg dat jij, voordat je die webbouwer aan het werk zet, precies weet wat je met je website wilt doen.