Blog

Schrijven voor beelddenkers

+*-Laatst hoorde ik over beelddenken. Nieuw voor mij, maar direct herkenbaar. Ik deel het leven met een beelddenker: mijn vrouw. Ook zelf herken ik elementen en volgens de zelftest (verderop een link) hang ik er een beetje tussenin. De woorddenker in mij vraagt zich af… Hoe schrijf je voor beelddenkers? Wat is dat dan,...

Een goede website begint op papier

+*-Online speelt tekst een belangrijke rol. Toch begint de ontwikkeling van een website meestal niet bij de tekstschrijver, maar bij een webbouwer. Logisch, zonder techniek kun je niks. Maar vergeet niet dat je die webbouwer met een reden aan het werk zet. Je hebt die website nodig om je boodschap over te brengen. En in de meeste...

Alles begint met intentie

+*-Alles kan duurzamer. Ook schrijven. Duurzaam schrijven begint voor je begint met schrijven. Vér voor je begint met schrijven, nog voor je bedenkt waarover je wilt schrijven. Het zit ‘em in de intentie. Het moet duurzaam beginnen.  Intentie kan donker zijn. Liegen bijvoorbeeld: je kunt schrijven om mensen te overtuigen...

Keyword keyword keyword

+*-Hoe vaak gebruik je het woord waar je op gevonden wilt worden? In jargon: welke keyword density hanteer je? Sommigen hebben het over 5% of 8%. Anderen noemen 2% tot 3%. Na de update van Google in de zomer van 2012 (Google Penguin), zou 1% tot 2% de toverformule zijn. Hier heb...

10 geboden voor webteksten

+*-Praat nooit in algemeenheden. Men kan lezers het best persoonlijk aanspreken. Stellig zijn is misschien wel het krachtigst.  Troebleer uw content niet met extraordinaire termen en vakjargon. Wees, als het enigszins kan, altijd eenduidig. Voor uw bezoekers zijn, hoe interessant uw argument ook is, zinnen die maar door en door gaan...

Bij Herman de Blijker

+*-Veel mkb bedrijven die een website willen laten bouwen, zien in schrijven een post waarop bezuinigd kan worden. “Typen kunnen we zelf ook wel,” of “die brochuretekst kan er wel op.” Vaak leggen webbouwers zich daarbij neer en leveren ze professionele websites zonder professionele webteksten. Dat is als een prachtig restaurant...

Geen geld voor teksten

+*-Een waarschuwing vooraf: dit gaat geen vriendelijk blogje worden. Er zit me iets dwars, al jaren. Onbegrijpelijk eigenlijk dat het nog steeds zo vaak gebeurt. Bedrijven bellen me op, ze hebben een website laten bouwen. Goed cms, fraai ontwerp, geen kattenpis. Maar die teksten, dat is blijven liggen. Of ik er even...

Google Analytics op Tekstnetwerken 2012

+*-Meer dan 170 serieuze tekstschrijvers, leden en aspirant-leden van beroepsvereniging Tekstnet, vonden elkaar op de tweejaarlijkse bijeenkomst Tekstnetwerken. Met het thema ‘met lef de crisis te lijf’ als leidraad deelden we kennis en inspiratie. Ik verzorgde een presentatie over Google Analytics en hoe je als tekstschrijver beter kunt worden van...

Teaser presentatie Google Analytics

+*-Op 31 mei vindt de tweejaarlijkse bijeenkomst plaats van Tekstnet, beroepsvereniging van tekstschrijvers. Onder het hoopvolle thema ‘met lef de crisis te lijf’ genieten Tekstnetleden van workshops, inspiratie en creativiteit. Ik verzorg een presentatie over Google Analytics en het nut daarvan voor tekstschrijvers – bekijk het voorproefje! Teaser presentatie Google Analytics...

Voorkom over-optimalisatie

+*-Je kent ze vast: websites die hoog ranken, maar weinig verheffends bieden. Snel gevonden, maar niet wat je zoekt. Goed nieuws: met elke update van Google zakken zulke websites in de resultaten. Wat betekent dat voor je eigen website? Hoe profiteer je van deze ontwikkeling?